Jan 28, 2007

تمثيل

كتير اوى بحس ان الحياة دى كلها
مسرحية كبيرة

و الناس هما الممثلين
منهم اللى بياخد ادوار البطولة
و منهم كومبارس
و منهم مبيعرفوش يمثلوا

و كله بيمثل على كله

و كل ما افتكر حاجه بجد
فى الاخر بيطلع تمثيل .. بس كويس

شوية المسرحية تقلب كوميديا
و يبقى ناقص صوت ضحك الجمهور

و شوية تقلب دراما
و ابدأ اعيط

و بعدين افتكر
ان ده كله تمثيل !!

كنت بحس انى لوحدى
وسط كل دول مبمثلش

بس شوية شوية اتعلمت
ازاى مبقاش انا
و افضل امثل على طول الخط
و بقيت بسمع تصقيف الناس

و فضلت امثل امثل من غير ماخد بالى

و يوم ما زهقت من التمثيل
ملقتش نفسى تانى
معرفتش ارجع انا

20 comments:

MiDo said...

وكما قال يوسف بك وهبي
ما الدنيا إلا مسرحُ كبير

karakib said...

و احيانا تفرض علينا الحياه دور البطوله في أحداث لا نريدها و لو كان عليا كنت سبت أدوار كتير و منتجت مواقف أكتر من فيلمي الخاص

www.blogs4arab.com said...

نرجو تشريفنا
www.blogs4arab.com

Diyaa' said...

مش بعرف أمثل ..بس فعلاً من كتر التمثيل الواحد حاسس إنه بقي بيمثل حتي علي نفسه
بس لما بدخل مدونة زي مدونتك..ببدأ أفتكر نفسي قبل غسيل المخ..قبل ما أتغير من غير نية للتغيير ..
اتمني بكل صدق إنك دايماً لما تزهقي من التمثيل تكوني فاتحة الكمبيوتر وفاتحة المدونة وبتعملي نيو بوست..
ومع الوقت وإندماجك في حالات الزهق ..هترجعي تاني ..
أنا لو عندي كمبيوتر في بيتنا أكيد هرجع تاني ..
بحييكي علي حاجة واحدة = عندي البوست كله
الصدق

3rby said...

فعلا
مره كتبت كده عند بنت مصرية في تعليق
تعرفي...باحس اني جيم كاري في
the truman show
اني في عالم كله متفبرك وكل الناس اللي حوليا بيمثلوا واني باتصور في كل حته والناس بتتفرج عليا في قناة اسمها
the ahmad show

koukawy said...

انا علي فكره ده رأي برضه و حتي كتبه كده في عنوان البلوج يتاعي
life is a big stage

emz said...

mido

اول مرة اعرف انه قال كده
و لسه عارفه امبارح برضه ان شكسبير قال نفس الكلام
ده اجماع بقى مش انا بس :p

karakib

لو كان عليا
كنت رجعت الشريط من اول
و بدات من جديد

www.blogs4arab.com

حلوة الفكرة
تحياتى

diyaa'

انا فعلا بعمل كده :D
بس مش دايما

3rby

مشفتش الفيلم ده قبل كده
بس انا عندى نفس الاحساس على طول

koukawy

جملة عبقرية
على حد علمى شكسبير اول من قالها

Diyaa' said...

ليه لأ ؟!
بتوفري كهربا مثلاً؟
أمال أنا اللي معنديش جهاز في بيتنا بقي أعمل إيه :@
ردي بسرعة بقي
ويا ريت الرد يكون عندي في المدونة عشان بلف لفة حلوة عشان أوصلك
سلاك

Dananeer said...

دنيا الاقنعه!

emz said...

3rby

انا شفت الفيلم
جه على mbc2 من كام يوم
اليفلم جامد جدا
و بالذات فى الاخر لما الراجل اللى عامل البرنامج بيقلله
ان العالمين مش هيفرقوا كتير
لان برضه بره فى زيف و خداع

dananeer

بالظبط !!
الكلمتين دول هما كل الموضوع

We2am said...

mm..mmm...and mmm..
thinking..what's fake and what's true..maybe confused is the right mood fe3lan :)

-_- said...

احيانا بنبى لازم نمثل في الحياة ادوار ما كناش ابدا نتمناها
بس صدقني اوحش حاجة ممكن تحصل لاي بني ادم
ان حد غيره يلعب بداله دور البطولة في حياته
فاهمنى ؟

moodysalihamidzic said...

بجد موضوع تحفة
ربنا يوفقك
للأسف الممثلين كتروا اوى فى الدنيا دى
بس كلهم فشلة وبيفرضوا نفسهم وادائهم
المكشوف

ROMIL said...

Without Masks..
مش المهم مين قال كده
المهم مين حس الكلام ده

وكله كلام والسلام

ROMIL

Dalia said...

للاسف هى دى الحياه

frozen love said...

كلنا هذا الرجل...انك تنزلي من على خشبة المسرح بقى...دي حاجة عايزة خسائر

سجين فى قلب الوطن said...

و مين قال انك مش مشاركه فى المسرحية من الأول ؟؟؟؟؟؟

emz said...

we2am

yaaa.. i think its my general mood.. cuz am confused all the time !

sharm

فاهماك .. بس مش قوى

moodysalihamidzic

للاسف كلنا ممثلين
شئنا ام ابينا

ROMIL

انا حاساه بس عالنت
لن فى الحقيقه صعب اوى
عشان كده خليته عنوان البلوج بتاعى
عشان اشيل فيه كل الوشوش اللى بلبسها كل يوم
و اكتب انا حاسه ايه بجد

Dalia

بس لغاية امتى؟

frozen love

خسائر كتير اوى
تخلينى مجبرة افضل فوقيها

سجين فى قلب الوطن

بالعكس
انا مشاركة فيها من الاول
و واخده برضه مكان فى صفوف الجمهور
و كمان مشاركة فى السيناريو
احنا جمهور و سيناريس و ممثلين فى نفس الوقت
متسألنيش ازاى

shabfa2re said...

لا معلش انا مش ممثل
انا ريجيسير
D:

Oma said...

فعلاً على فكره كلو بقى بيمثل على كلو....وكل واحد تحسي ان وراه دور لازم يعملو وهيمشي
بس بردو لسا فيه شويه ناس على جمب زي ماهم وبطبيعتهم...ودول هم اللي لازم نحافظ عليهم اوي