Dec 5, 2006

تحت المطر



بدأت الامطار فى الهطول و بدأ الناس يسرعون الى بيوتهم هاربين . يالهؤلاء الناس! يدعون حب المطر و مع ذلك يفرون منه . لكنها كانت تختلف ، كات تعشق المطر بحق تعشقه بكل جوارحها، اخذت تتذكر كم من المرات حرمت من الخروج للعب تحته و هى صغيرة . آمنت دائما بأن الامطار هى دموع السماء التى تبكى على حال من فى الارض. كانت هناك .. مستلقيه على شاطئ البحرالذى كانت تعشقه ايضا ، فقد كان هو سلواها كلما حزنت التجئت اليه . كانت تؤمن ايضا بأن البحر دموع و لكن دموع العشاق الذين بكوا على شاطئيه لسنين. و لذلك فكان من الطبيعى ان تكون هناك فى ذلك الوقت .. تحت المطر و بجانب البحر .


افرغت رأسها من جميع الافكار و اخذت تهيم فى اللا شئ بدأت تغنى اغنية بلحن حزين لا تفقه من كلماتها شيئا و لكنها شعرت انها سمعتها من قبل. شعرت فى هذة اللحظات ان المطر يغسلها من همومها و احزانها و لدهشتها وجدت نفسها ايضا تذرف دموعا .. دموعا كتمتها كثيرا و ها هى قد رأت النور اخيرا .. دموع ماضى قديم و ذكريات بعيده .. كانت نفسها حبيسة الام الماضى ولكنها قد بدأت فى التحرر الان .. فا احد هنا تتظاهر امامه بانها قوية و غير مبالية .. لا احد، فقط البحر.


لم تعد تسمع شيئا سوى هدير الامواج و صوت الرياح، لم تعد تشعر بالوقت فلربما يكون قد مرت ساعات او دقائق معدودة هى لا تدرى . احست بدمعة اخيرة على وجنتيها ، ثم قامت و القت على البحر نظرة طويلة بعينين تبرقان .. بريقا لم تره من قبل . لقد شهد البحر ميلادها من جديد.

17 comments:

مـحـمـد مـفـيـد said...

الله علي تلك الكلمات الشجيه الجميله

حلو اوي تعبير
دموع السماء من احوال من في الارض
تعبير جامدجدا
احسنتي اختيار الكلمات
احييكي


في حفظ الله

karakib said...

البحر ... يقولون اننا كائنات بحريه في الاساس .. المحيط بكل ملوحته و عمقه و جماله ... نحتويه داخل اجسادنا و دمائنا المالحه و عمق افكارنا و أناتنا ... لقد خبرت البحر عده مرات ... اعلم انه يمكنك ان تدفني همومك في اعماقه السحيقه و لا ترينها مره اخري ... ابدا.. مكان الوحيد الذي يجلس الكل امامه بلا تكلف ... البوست حلو ... و الاحساس بتاعه لطيف

هاني جورج

abderrahman said...

جميلة أحاسيسك..
قد أختلف مع أن "الامطار هى دموع السماء التى تبكى على حال من فى الارض"، فنحن أقل من أن تبكي علينا السماء .
أو هكذا أظن .
لكن أحب هذه الأجواء التي تكتبين عنها .
تحياتي .

FemTo said...

بصراحة مش عارف اقول ايه..بس انا حسيت الموقف ده اووى..واهلا بها انسانة جديدة

elkamhawi said...

لذيذ قوى بس ممكن تنتهى نهاية مأساوية شوية كانت بعد كدة تكمل وتنزل تحتضن البحر وتقرر تستقر فى اعماقة وتودع اهل الارض بنظرة حزينة

3rby said...

حلو اوي

انتي مش في قطر
ولا جيتي مصر؟
اصل البروفايل بتاعك مكتوب فيه انك في القاهرة وبوستاتك بتتكلم عن قطر

emz said...

محمد مفيد

شكرا جزيلا .. و كويس ان البوست عجبك ..


karakib

البحر .. غموضه روعة و عمقه ملئ بالاسرار .. و كما قلت المكان الوحيد الذى يجلس الكل امامه بلا تكلف ..
ميرسى عالزيارة..


abdou basha

اختلاف الرأى لا يفسد للود قضية .. مع انى ارى ان حال الانسان على الارض دلوقتى و الحروب و الدمار و و و و يبكى اى حاجه مش السما بس


femto

اهلا بيك فى المدونة .. و يا ريت تكرر الزيارة


elkamhawi

انا فعلا فكرت فى نهاية زى كده .. بس فى الاخر استقريت على النهاية دى .. حسيتها نافة اكتر.. عالعموم كل كاتب و ليه ذوقه


3rby

انا فى قطر حاليا .. بس انا مصرية و اول ما عملت ابلوج حطيت فى البروفايل انى فى مصر عشانمحدش يفتكر انى قطرية او حاجة
خصوصا ان بقالى هنا 4 شهور بس

3rby said...

اصلك لو كنتي قطرية ماكنتش هاعتبهالك تاني
انا مولود في الدوحة بس باكره الخليجيين زي اليهود بالظبط

مُزمُز said...

أحاسيسك رقيقة برغم أي شئ

أسلوبك جيد وتمتلكين موهبة

ولكن تحتاجين في رأيي الى تنوع في القراءات حتى لا تصيري أسيرة هذا الأسلوب

تحياتي لك

مُصْعَب إِبْرَاهِيم said...

لا أملك تعليقا إلا "إبدااااااااااااااااع"

ربنا يحفظك يا بنتي

frozen love said...

7ala f3lan...nice words..and anice post too

dead man said...

بصراحة أنا مش عارفق أقول ايه.. ومش عارف أقولك أنا بحب المطر أد ايه..

انا اخر مرة الدنيا مطرت فيها كنت في الشغل وسيت الشغل وطلعت أنا ومصعب فوق السطح

أما عن البحر فمهما أكلم مش هعرف أعبر عن اللي جوايا وكفاية تعرفي أني بتكلم مع البحر.. في حد قلتله كده مرة قالى انتا مجنون.. ممكن أنا مجنون بس أنا بس أنا بعمل كده

حلوة موت التدوينة

makhlouf said...

بنت عديه جدا
أنتى متاكدة انك ...بنت عاديه جدا؟

Anonymous said...

جمييلة اوي ماشاء الله

يا ربي

المطر بيغسل هموم الانسان فعلا
و يختلط بدموعي
عشان مافرقش الاتنين
:)

رائعة

emz said...

3rby

و الله فى منهم كويسين برضه

مزمز

عالعموم انا ان شاء الله هنزل و اشترى كام كتاب كده لان فعلا هنا مفيش اى حاحه تتعمل اصلا و هبقى اعمل بنصيحتك.. بس هو انت مش هتقللى انت مين؟

مصــالخير ــعب

ميرسى يا مصعب .. نورت المدونة

dead man

لا مش هقول عليك مجنون لانى اناعن نفسى ياما كلمت البحر
:P

epitaph

menawara el blog :D .. we i knew that epi were u anyway
lol

emz said...

makhlouf

سورى مشفتش تعليقك و انا برد ..
عالعموم اظن انى كذلك..

We2am said...

mm...ana ba3sh2 elmood elle 7akteh..wasfteh 7elw..good jop..a7san mn el23lanat ya bnte :D