Nov 3, 2006

ملك و كتابة


دايما زمان لما كنا بنعمل قرعة او ازهق فالعب مع صحابى بالقروش دايما كان السؤال الازلى بيتكرر .. ملك ولا كتابة ؟؟
مش عارفة ليه دايما كنت بختار كتابة .. يمكن زمان و انا عندى بتاع 8 سنين كنت بقول كتابة لسبب وجيه و هو انى كنت شايفه ان العلم نور و كنت بحب القراية جدا جدا .. شوية بشوية و انا بتاع 11 سنة كده ..كنت بختار برضه كتابة لان فى رأيى ان الواحد يبقى عالم احسن من انه يكون ملك .. و بعدها بكام سنة حتى الان و انا برضه بختار كتابة لسبب وجيه جدا ان الملك ده اتجسدلى فى صورة الحاكم .. اللى هو مبارك طبعا .. و الكتابة بقت كل قولة لأ و بقت صوت المعارضة ..و سبحان الله كنت فى اى قرعة بكسب .. و يوم ما يختار اللى قدامى كتابة و ابقى متضرية انى ابقى الملك بخسر و طبعا مش كل مرة كده بس معظم المرات
اللى فكرنى بالموضوع ده انى بالصدفة سمعت الاغنية بتاعة فيلم ملك و كتابة .. كلماتها بتقول ابقى ملك متكونش كتابة .. بس انا بقول ابقى
!كتابة .. متكونش ابدا ملك

19 comments:

عمر said...

عقبال ما الكتابة المصرية تكسب الملك المصري إن شاء الله

:)

emz said...

آمين

مـحـمـد مـفـيـد said...

حلو اوي فكره الربط بين الملك والكتابه
رائعه ولكنهم عرفها بيها وغيره العمله الي عمل مخرمه حتي دي مش سيبنها

emz said...

محمد مفيد

ههههههه بس لسه الشلن حتى الان موجود

Anonymous said...

هو الظاهر كده اني هيغيروا العملة عشان خاطرك تاني...هيخلوها ناحية ملك..وناحية ابن الملك

emz said...

ههههههه

ساعتها مش هعمل قرعة تانى .. لان الوشين هيبقوا انيل من بعض

karakib said...

تكسبي معانا اقامه مفتوحه في غرفه في ليمان طره
انتوك

كلبوزة لكن سمباتيك said...

الغريبة اننا منذ الصغر نعلم جيدا انه لا مكان للملك في البريزة و لا الشلن و لكننا نشانا علي قاعدة ضرورة وجود الملك
كان الاولي ان نلعب نسر و لا كتابة

و في السنين المقبلة لابد ان نعلم اولادنا

يلعبوا


جمال و لا كتابة

بجد حاجة تفرس

تسلم ايديكي يا بنوتة غير عادية ابدا

ياء said...

فكره البلوج جامده
الملك والكتابه
ممكن ملك بقرار يحاول يلغى كل الكتابه عشان يفضل ملك
وممكن كتابه صغيره على ورقه تقوم ثوره تقضى على ملك

ody911 said...

متهيقلى فى حاجة غلط
أقولك
متكليش ولا سمك ولا بيض
وإن شاء الله تكونى كويسة عن قريب
وعادى بقة
أودى

Dmo3 Al Kohl said...

تخيلى لو فى ايدى عملة معدنية
وكانت مسرها انها تلف فى الهوا بعد ما اخدت منى رفة ابهام ووسطى
من المفروض هيكون مصيرها على الطاولة اما ملك أو كتابة
لكن للاسف تشاء الظروف الفيزيائية أو اللافيزيائية
انها تقف على سيفها

اذن هو الصمت

admelmasry said...

هو انتي بنت عادية صاحبة ديوان بنت عادية جدا

emz said...

..
لا مش انا .. كل ما اختار اسم لبلوج الاقيه اتعمل قبل كده .. مش ممكن .. غالبا هغير الاسم تانى..

احلام مصرى فى الغربه said...

السلام عليكم
حقيقى ذكرتينى بايام زمان زاجمل الذكريات ذكرياتى فى بلدى الحبيبه مصر والذكريات دائما جميله طالما اصبحت ذكريات حتى ولو كانت مؤلمه فى وقتها

admelmasry said...

معلش العتب ع الجزر

اصل فيه بنت عادية جدا اصلا عاملة بلوج من زماااان قوي

ولما نزلت ديوان سميته باسم البلوج بتاعها

من هنا حصل العطب الفني


واكرر مرة اخري


العتب ع الجزر

emz said...

مفيش مشاكل.. بس اللى حقيقى يفقع ان اسم البلوج متكرر.. مش عارفه هغيره تانى ولا لا

emz said...

اكون انا .. دى اهم حاجة

3lool said...

بوست جامد جدااااااااااااا

ايه الحلويات دي

بس عارفه انا بقي مش بعمل زيك

انا بوقف العمله في النص

دايما اختار الكتابه

بس يوم ما اتشد امن دوله (زي ما هيحصلك قريب هعهعهع) هروح قالب الكتابه ملك علي طول ههههههههههه

في انتظار جديدك

تحياتي

emz said...

هههههههههههههههه
ربنا يبشرك بالخير يا اخى .. و بدين هو البوست ده يعتبر حاجة ..